• Karine Næss Frafjord

Roxel Infra får kontrakter til 314 millioner

Oppdatert: juni 18

Roxel-konsernet har vært gjennom en omfattende omorganisering med ny ledelse, nytt styre og nye satsingsområder. Nå står spennende oppdrag i kø.


Roxel Infra er en totalteknisk leverandør av veg- og tunnelprosjekt, og kan i disse dager glede seg over en ordrereserve på hele 314 millioner kroner. Roxel konsernet som har flere tøffe år bak seg med nedskjæringer, behov for kapitalinnhenting og mer nylig permitteringer takket være COVID-19 krisen, er i ferd med å vokse seg store igjen innen samferdsel, transport og logistikk. - Vi har hatt suksess på tilbudssiden og har god ordrereserve frem til 2023, og nå vil vi ansette flere for å levere på prosjektene, sier daglig leder Jan Forsell.

Oppgradering over Haukelifjell Roxel Infra er i full gang med leveranser til tuneller til bil og sykkel. De har nettopp vunnet en kontrakt på ca 90 millioner kroner for å levere alt av teknisk materiell til de tre tunnelene på E134 over Haukelifjell.

Jan Forsell, daglig leder i Roxel Infra AS

- Vi skal oppgradere sikkerheten i form av nytt lysanlegg, skilt, nødstasjoner, radio og mobilnett, kamera og instrumentering, forteller Jan Forsell. Det er tre tuneller på strekningen over Haukelifjell og alle skal få en totaloverhaling med betydelig bedret sikkerhet innen høsten 2022.

Sykkeltunnel i Stavanger Mellom Stavanger og Sandnes bygges en helt ny sykkelstamvei. Her skal det bygges tunnel parallelt med Auglendstunellen, som også skal oppgraderes. Når rehabiliteringen av biltunnelen er ferdig, skal det klargjøres for sykkeltunnel. - Dette er et lite prosjekt for oss, men likevel spennende. Vårt arbeid skal stå ferdig neste høst, sier Forsell.

Skredsikringsprosjekter i Nord-Norge I de to Berfjordtunnelene nord for Trondheim har arbeidet med kabeltrekking og lysmontasje pågått en stund. Roxel Infra skal levere teknisk utrustning til dette skredsikringsprosjektet. Enda lengre nord, i E69 Skarvbergtunnelen ikke langt fra Honningsvåg, bygges det en også en kombinert bil- og sykkeltunnel i et område med fare for ras, og hvor det har oppstått utfordringer i form av dårlig fjell og vanninntrengning. Dette gjør at prosjektet er forsinket med 7-8 måneder,

men man håper at prosjektet kan ferdigstilt innen halvannet til to år.


I disse dager startes arbeidet med å oppgradere to tunneler i Tinnsjø i Telemark hvor både lys og ventilasjon skal skiftes.

Satser internasjonalt

- Vi ser også mot øst – og sør-Europa og ønsker å satse også internasjonalt. Vi samarbeider allerede tett med et spansk selskap som sikter seg inn på det norske markedet, så her kan det skje mye spennende. Vi ser også mange muligheter i prosjekter for jernbane i inn- og utland, sier daglig leder Jan Forsell.

Aktiv bedrift i VIA


Roxel Infra er aktive i Via klyngen. - Det er et viktig nettverk for oss hvor vi møter kunder, levererandører og andre aktører innen infrastrukturbransjen. I tillegg ser vi gode muligheter for utvikling av nye konsepter som for eksempel kan testes ut i den nye demotunellen på Ganddal i Rogaland, sier Jan Forsell.


Konsernsjef i Roxel AS, Sigve Sandvik er styreleder i VIA klyngen.

0 visninger
VIA-logo-hvit-rgb.png

© Copyright 2020: Norwegian Tunnel Safety Cluster.

 

Besøksadresse: Nordic Edge AS, Smedvigkvartalet,

Løkkeveien 109, 4007 Stavanger


PERSONVERNERKLÆRING